Peru: Santa Cruz Trek in de Cordillera Blanca

De Cordilla Blanca is een bergketen in de Andes in Peru. De bekendste meerdaagse trekking die je in deze omgeving kan maken is de zogenoemde Santa Cruz trek. Een vierdaagse hike die door National Geographic een van de mooiste hikes ter wereld is genoemd. Dat wilde wij natuurlijk niet missen!

Dag 1: Vaqueria (3700m) – Paria (3900 meter)
Om 6 uur in de ochtend vertrekken we met de bus naar het beginpunt van de trek. In de 5 uur durende bus (1.5 uur op verharde weg, 3.5 uur op onverharde weg midden door de bergen) maken we kennis met onze 7 mede-wandelaars en onze gids. Onderweg maken we nog een stop bij het prachtige Llanganuco meer, een veelbelovend begin!

Sant Cruz Trek-2

Eenmaal aangekomen in Vaqueria wordt de bagage op de ezels geladen en beginnen we officieel aan de hike. We wandelen 5 uur lang door mooie bergdorpjes en groene valleien. Eenmaal aangekomen op de eerste kampeerplek genieten we met zijn alle van een onverwacht goede maaltijd in de gezamelijke tent voordat we vroeg ons bed in duiken, de volgende dag beloofd een uitdaging te worden!

Sant Cruz Trek-51

Dag 2: Paria (3900 meter) – Taullipampa (4200 meter) via Punta Union (4750 meter)
Het heeft de afgelopen nacht onverwacht flink gevroren en daar waren wij niet op voorbereid, we hadden het ijskoud in ons tentje en daardoor erg weinig geslapen. Geen goed begin want dag twee staat bekend als de zwaarste dag van deze trekking. De eerste paar uur bestaat namelijk vooral uit klimmen richting Punta Union, een pas op 4750 meter. Tijdens het lopen krijgt Dennis ook behoorlijk last van hoogteziekte maar weigert hij om het op te geven of ook maar rustig aan te doen. We hebben echter een leuke en gezellige groep en een geduldige gids, iedereen helpt elkaar en moedigt elkaar aan. Daarnaast worden we beloond met de meest prachtige uitzichten!

Sant Cruz Trek-248

Een andere extra motivatie is dat een man van onze groep maarliefst 69 is, zo knap dat hij dit nog doet! Een echte inspiratie. We zijn helemaal kapot als we na ruim 8 uur hiken aankomen op de kampeerplaats en hebben gelukkig nog even tijd om uit te rusten in het zonnetje voordat weer een heerlijk diner wordt geserveerd. Erg indrukwekkend hoe de kokkin op een klein gaspitje een volledig diner voor zoveel personen kan koken!

Sant Cruz Trek-308

Dag 3: Taullipampa (4250 meter) – Llamacoral (3760 meter)
Dit is zonder twijfel onze favoriete dag, we lopen door verschillende vegetaties en alles is even indrukwekkend. De uitzichten zijn soms zo onwerkelijk, ik krijg er haast een brok in mijn keel van! We lopen weer lekker rustig aan en genieten met zijn allen van de prachtige omgeving. We kiezen ervoor om nog een ‘sidetrip’ te maken naar Laguna Quitacocha, een goede keuze want ook dit is weer ontzettend mooi.

Sant Cruz Trek-430 Sant Cruz Trek-482

Hiermee zijn we wel ruim 9 uur aan het wandelen. In de avond neemt Dennis de tijd om foto’s te maken van de prachtige hoeveelheid sterren en beoefen ik mijn Spaans door te kletsen met twee Spaanse medereizigers en de locals waarbij mooie anekdotes over het werkleven van de locals wordt verteld. Genieten!Sant Cruz Trek-536 Sant Cruz Trek-577

Dag 4: Llamacoral (3760 meter) – Cashapampa
De laatste ochtend ontbijten we met pannenkoeken, wat een luxe! Nadat alles weer is ingepakt is het een gemakkelijke 4 uur durende wandeling richting het kleine dorpje Cashapampa. We lopen vooral langs een rivier, dit biedt weer prachtige nieuwe uitzichten en de omgeving is echt een sprookje.

Santa Cruz Trek-23

Eenmaal aangekomen in Cashapampa nodigt Roberto, de man die ezels met onze spullen begeleid, ons uit om nog wat te drinken bij zijn broer thuis. We sluiten deze geweldige 4 dagen af met een aantal heerlijke, koude en welverdiende biertjes. De broer van Roberto speelt de harp, er wordt gezongen, gedanst, gefeest en gelachen. Een bijzondere afsluiting van een prachtige hike!

Santa Cruz Trek-126

handtekening

8 thoughts on “Peru: Santa Cruz Trek in de Cordillera Blanca

1. Wauw! Prachtige foto’s en super om dit avontuur te lezen! We gaan in maart 2017. Ik kijk er zo naar uit! Tips? Via welk agentschap geboekt?
    Hoe best van Lima naar daar?

1. Wij zijn van Lima naar Huaraz gegaan met de bus, dat was prima te doen! Een andere (duurdere maar snellere) optie is om te vliegen. Wij hebben Galaxia Expiditions geboekt en waren erg tevreden, maar er is enorm veel aanbod in Huaraz:)

2. Ik ben ook benieuwd bij welke organisatie jullie deze trekking geboekt hebben, ik wil deze komende zomer gaan doen en het liefst net als jullie met een (klein) reisgezelschap!

1. Wij zijn gegaan met Galaxia expiditions, relatief goedkoop en wij hebben een goede ervaring met een leuke gids! 🙂 Maar kijk gerust even rond in Huaraz, er is enorm veel aanbod!