Argentinië: hiken in nationaal park Los Glaciares

Nadat we vanuit El Calafate de zuidkant van Nationaal Park Los Glaciares hebben bezocht reizen we naar El Chaltén waar we de noordkant van dit nationaal park zullen bezoeken. El Chaltén is een klein, rustig en kleurrijk dorpje en omringt door allerlei prachtige bergen. Zodra we er aankomen zijn we al meteen blij dat we de keus hebben gemaakt deze omgeving te gaan verkennen.

El Chalten-145

Vanaf El Chaltén heb je verschillende routes om te gaan hiken. Je kunt dit doen in één of meerdere dagen. Wanneer je aankomt in El Chaltén legt een parkranger je alles uit over de mogelijke routes en andere aspecten waar je op moet letten. Wat een service! Helemaal als je indenkt dat je voor deze kant van het park geen entree hoeft te betalen. Wanneer we horen dat het s’nachts vaak rond het vriespunt is besluiten we om het kamperen te laten voor wat het is en maken we meerdere, prachtige eendaagse hikes. Hier een klein overzicht van onze avonturen!

El Chalten-226

Dag 1: Laguna de los Tres (23 kilometer)

Deze daghike is op en neer ruim 23 kilometer en je klimt in totaal bijna 800 meter. Toch is het de moeite en afstand zonder twijfel waard. Het is zonder twijfel een van de allermooiste hikes die we deze tijdens reis hebben gelopen. We starten om 7 uur en beginnen de wandeling met het lopen door mooie bossen waar we allerlei interessante vogels spotten.

El Chalten-70

Daarna gaat het boslandschap over in een prachtig heidelandschap vol kleurrijke planten en langs allerlei kleine beekjes. Hierbij hebben we vrijwel constant uitzicht over de beroemde Fitz Roy Range, de gebergte die je op de foto hieronder kan zien. Ik ben zo onder de indruk van dit stuk dat ik niet meer verwacht dat het nog mooier kan worden, maar ik had het mis. Na een flinke klim bergop eindigen we met een uitzicht op de Fitz Roy range, een gletsjer en drie prachtige azuurblauwe meren. Een onbetaalbaar uitzicht.

El Chalten-53

El Chalten-88

Dag 2: Laguna Torre (20 kilometer)

Deze hike is een stukje makkelijker dan voorgaande hike omdat we wat minder hoeven te klimmen. Deze keer hebben we uitzicht over de gebergte Cerro Torre. Ook hier wandelen we door mooie bossen en over prachtige heides. De hike eindigt ook weer bij een klein meer met een bijzonder uitzicht over bergen en een gletsjer. Het gaat maar niet vervelen!

El Chalten-153

El Chalten-176

Dag 3: Cascada Chorrillo del Salto (7 kilometer)

Onze bus terug naar El Calafate vertrekt aan het eind van de middag, maar we hebben nog niet helemaal genoeg van het hiken. We besluiten daarom een korte wandeling te maken naar een nabij liggende waterval. We hebben inmiddels al veel watervallen gezien en na bovengenoemde hikes verwachtten we niet onder de indruk te zijn. Toch zijn we aangenaam verrast door de mooie en grote waterval! Een mooie afsluiting van een aantal mooie dagen in nationaal park Los Glaciares.

El Chalten-202

Na al deze mooie hikes trakteerden we ons zelf op de lekkerste wafels die we ooit hebben gegeten bij de Waffleria in El Chaltén, een mooie afsluiter!

El Chalten-197

handtekening

3 thoughts on “Argentinië: hiken in nationaal park Los Glaciares

1. Mooi weer zeg! Lijkt me een heerlijke omgeving om te hiken, ook omdat het er niet al te warm is. Een waffleria is altijd superlekker! Vlakbij Bogotá is er ook één en als ik in dat dorpje ben moet ik er altijd heen haha